Interscale 2010, een indoor vrije vlucht schaalwedstrijd in Nijmegen

tekst en foto’s:  Wout Moerman, Nijmegen

In het eerste weekend van november verzamelde de Europese top van het vrije vlucht indoor schaalvliegen zich in Nijmegen voor de Interscale 2010. Deze Interscale wordt niet met een vaste interval gehouden, maar duikt zo nu en dan ergens in Europa op. Na jaren zonder Interscale heeft Roel Lucassen, lid van de Nijmeegse Luchtvaartclub, het dappere idee gekregen om zelf deze grote wedstrijd te organiseren. En dat werd op prijs gesteld! Uit diverse Europese landen kwam de Europese top van het indoor schaalvliegen hier op af met een groot aantal modellen. Onze buurlanden waren vertegenwoordigd, maar er waren ook mensen uit Griekenland en Tsjechië speciaal hiervoor naar Nederland gekomen.

Tijdens deze wedstrijd wordt gevlogen met voornamelijk rubber aangedreven schaalmodellen met spanwijdtes van 20 centimeter tot bijna een meter. Al deze modellen zijn “vrije vlucht”, dat wil zeggen dat er geen afstandsbesturing wordt gebruikt. Door een juiste afstelling van deze lichtgewicht kunstwerkjes wordt bereikt dat ze in perfecte cirkels vliegen, met vliegtijden van tientallen seconden tot meer dan een minuut. Een deskundige jury beoordeelt de bouwkwaliteit en schaalnauwkeurigheid van de modellen. En natuurlijk bepaalt ook de vliegkwaliteit de einduitslag. In het totaal had de jury 101 modellen te beoordelen, geen geringe opgave. Van dit grote aantal waren slechts 7 modellen afkomstig uit Nederland, wat goed laat zien hoe internationaal deze wedstrijd is. Het Nederlandse model wat de hoogste plaats bereikte was mijn Grumman Wildcat in de Kit Scale klasse, deze kwam hier op de 6e plaats.

 

Robert Pajas (Tsjechië) met een rubber aangedreven Albatros C.II met een spanwijdte van slechts 20 cm.

 

 

2

Een Koolhoven F.K.40 gebouwd door Jacques Cartigny (Frankrijk)

 

3

De tekst op de romp is het resultaat wanneer een fransman een Nederlands toestel bouwt.

4

Een Fokker F.VIIb/3m gebouwd door Robert Pajas (Tsjechië). Bij dit rubber aangedreven model worden drie propellers aangedreven.

5

Op deze detailfoto is de rubberaandrijving van de buitenste motoren van de Fokker F.VIIb/3m goed te zien.

6

Een Koolhoven F.K.53 van Jan Willem Roest (Nederland), de rubbermotor wordt zojuist opgewonden.

7

Peter Smart (Engeland) met zijn Wright Flyer op de bijbehorende startbaan. In de startbaan zit een elastiek verwerkt zodat het model net als het origineel een catapult-start kan maken.

8

Een elektrisch aangedreven Flying Flea van Richard Crossley (Engeland).

9

De door 3 elektromotoren aangedreven Savoia Marchetti S.M. 79 van Robert Pajas (Tsjechië) wordt gerepareerd. De soldeerbout wordt gehanteerd door Derek Knight, de producent van elektromotoren en timers voor vrijevlucht modellen.

 

10

Grumman Wildcat van Wout Moerman (Nederland), gebouwd uit een bouwdoos van Veron.

11

Richard Crossley (Engeland) bouwde deze Polikarpov I-16 uit schuim. Slechts 20 cm spanwijdte en toch vliegt dit model een halve minuut op een strengetje rubber!

 Interscale-Homepage      IIFI homepage      Klassen     Informatie voor deelnemers     Contact      Links    
Search: Peanut class scale model
last update: 24-feb-2013